Ανοδικά κινούνται οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων διεθνώς, καταλαμβάνοντας ωστόσο μέχρι στιγμής ένα πολύ μικρό ποσοστό επί του συνολικού στόλου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, ο καθοριστικός παράγοντας για την ευρεία υιοθέτησή τους είναι η τελική τιμή, η οποία σήμερα είναι σχεδόν διπλάσια από ό,τι το ίδιο συμβατικό μοντέλο.
Είναι γεγονός πως το μισό περίπου κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει να κάνει με το κόστος της μπαταρίας. Αυτό, όμως, προβλέπεται να αλλάξει καθώς οι μπαταρίες γίνονται φθηνότερες με ένα ρυθμό 20% ετησίως, καθώς η τεχνολογία προοδεύει. Ως εκ τούτου, το Bloomberg New Energy Finance εκτιμά ότι σε λιγότερο από μια 10ετία, από το 2026, τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά. Μάλιστα, εάν λάβουμε υπόψη την τεράστια διαφορά στο κόστος του καυσίμου και τα λιγότερα έξοδα που σχετίζονται με τη συντήρηση, τότε αντιλαμβάνεται κανείς ότι μετά από ένα σημείο τα ηλεκτρικά οχήματα θα επεκταθούν με εκρηκτικό ρυθμό διεθνώς.
Για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η ημερομηνία αυτή έχει μεγάλη σημασία, καθώς οι σημερινές κρατικές επιδοτήσεις δεν θα διαρκέσουν για πάντα. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, τα κίνητρα θα παύσουν για την περίπτωση της Tesla από του χρόνου, όταν θα ξεπεράσει τις 200.000 πωλήσεις. Στο μεταξύ, η εταιρεία κατάφερε να ρίξει την τιμή του νέου Model 3 στα 35.000 δολάρια (δίχως τις επιδοτήσεις), δηλαδή σχετικά κοντά με άλλα αντίστοιχα συμβατικά μοντέλα πολυτελείας. Από πλευράς της, η Volkswagen δήλωσε πρόσφατα ότι θα διαθέτει τα ηλεκτρικά της μοντέλα στην ίδια τιμή με τα συμβατικά στα προσεχή χρόνια καθώς έχει θέσει ως στόχο μέχρι το 2025 οι ετήσιες πωλήσεις ηλεκτρικών να φτάνουν τα τρία εκατομμύρια.
Μέχρι πρόσφατα, η Toyota ήταν μία από τις λίγες εταιρείες του χώρου που πίστευε πως ο «εξηλεκτρισμός» της γκάμας δεν είναι η λύση απέναντι στις μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις του κλάδου ποντάροντας σχεδόν εξολοκλήρου στο υδρογόνο ως τη μόνη «βιώσιμη εναλλακτική λύση» απέναντι στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Χαρακτηριστικά, μόλις το 2013, ο πρόεδρος της εταιρείας, είχε δηλώσει πως τα υβριδικά θα αποτελέσουν τη «γέφυρα» για τη νέα εποχή, η οποία θα έχει στο επίκεντρο της το υδρογόνο που αποτελεί την «πιο πρακτική εναλλακτική» απέναντι στους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αίφνης, πραγματοποιώντας μια στροφή κυριολεκτικά 180 μοιρών, η Toyota ανακοίνωσε πέρσι πως ξεκινά την εξέλιξη «φουλ» ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μεγάλη μάλιστα αυτονομία τα οποία θα είναι έτοιμα να «μπουν» στις κατά τόπους αγορές από το 2020.
Μολονότι το 2017 έχει διανύσει αισίως τους πρώτες μήνες του, μέσα σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα, η Tesla έχει ήδη παραδώσει 25.000 αυτοκίνητα (Model S και Model X). Η φίρμα σε σχέση με πέρυσι παρουσιάζει μια αύξηση στις πωλήσεις της, της τάξης του 69%.
Με την αυστηρή γλώσσα των αριθμών, η Tesla παρέδωσε συγκεκριμένα σε νέους αγοραστές 13.450 Model S αλλά και 11.550 Model X. Είναι σαφές πως όλο και περισσότεροι αποδέχονται τη σύγχρονη τεχνολογία αλλά και την αυξημένη ασφάλεια που προσφέρει με τα σύγχρονα συστήματα η Tesla.
Η εταιρεία δηλώνει με νόημα πως έχει έτοιμα στις αποθήκες της άλλα 4.650 αυτοκίνητα προς πώληση, στοιχεία που θα προσμετρηθούν πιθανότατα στις εμπορικές επιδόσεις του δεύτερου τριμήνου του έτους που διανύουμε.
Μην ξεχνάμε επίσης πως η Tesla διαθέτει στα σκαριά και το Model 3, το οποίο θα ξεκινήσει να παράγεται το καλοκαίρι, με το στόχο της εταιρίας για το 2018 να οριοθετείται στα 500.000 αυτοκίνητα.
Στην Ελλάδα
Η ηλεκτροκίνηση κατακτά πλέον και τη χώρα μας, παρόλο που οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι ακόμη πολύ χαμηλές σε σχέση με εκείνες των συμβατικών Ι.Χ. Εντούτοις πυκνώνουν εκείνοι που αποκτούν ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο.
Οι αριθμοί είναι αδιάψευστος παράγοντας. Το 2013, πρώτη χρονιά εμφάνισής τους στην Ελλάδα, πωλήθηκαν δύο οχήματα. Την επομένη, πωλήθηκαν 54 και το 2015 συνολικά 56. Αν σ’ αυτά προστεθούν και τα επαναφορτιζόμενα μέσω καλωδίου υβριδικά οχήματα, τότε στη χώρα μας οι πωλήσεις πλησιάζουν τις 150 και αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους να ξεπεράσουν τις 200. Κυρίαρχη στη συγκεκριμένη αγορά είναι η BMW, η οποία ελέγχει πάνω από το 70% της αγοράς.
Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης βασίζεται στο χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αλλά και στη φιλικότητα προς το περιβάλλον. Οι κυβερνήσεις ποντάρουν στο τελευταίο και γι’ αυτό επιδοτούν την ηλεκτροκίνηση για την αγορά οχήματος.
Με τον τρόπο αυτό επιδιώκουν να μειώσουν το υψηλό αρχικό κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σε αρκετές χώρες παρέχονται επιπλέον προνόμια, όπως π.χ. στη Νορβηγία, στην οποία η στάθμευση ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι εντελώς δωρεάν και η κυκλοφορία επιτρέπεται σε περιοχές που απαγορεύεται η κυκλοφορία συμβατικών οχημάτων.
Αναφορικά με την καταναλωτή, η πρόκληση προέρχεται από τη μείωση του λειτουργικού κόστους, καθώς για μια διαδρομή 100 χλμ. με ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο απαιτεί κατά μέσον όρο 1 ευρώ (ηλεκτρικής) ενέργειας, ενώ τα συμβατικά οχήματα απαιτούν από 8 έως 12 ευρώ με τα σημερινά επίπεδα τιμών πετρελαίου, φυσικού αερίου κ.λπ. Επιπλέον, το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτροκίνητου είναι πολύ χαμηλότερο ενός συμβατικού οχήματος. Σημειώνει ωστόσο ότι τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης είναι ο χρόνος φόρτισης (της μπαταρίας) και η χιλιομετρική κάλυψη.
Πωλήσεις 2016
Με βάση τα στοιχεία του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) στη χώρα μας κατά τη διάρκεια του 2016 πουλήθηκαν συνολικά 78.873 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα (συμπεριλαμβάνονται και τα ταξί), τα οποία και ταξινομήθηκαν παίρνοντας πινακίδα κυκλοφορίας.
Από αυτά τα αυτοκίνητα λοιπόν τα 1.516 -αν προτιμάτε τα ποσοστά δεν είναι ούτε το 2%- είναι υβριδικά, στα οποία ο κινητήρας βενζίνης συνδυάζεται με ηλεκροκινητήρα. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και άλλα 40, στα οποία ο συμβατικός κινητήρας είναι diesel, με αποτέλεσμα τα καινούργια υβριδικά όλων των τύπων που κυκλοφόρησαν το 2016 στην Ελλάδα να είναι μόλις 1.556, με τη μερίδα του λέοντος να πιστώνεται στην Toyota γενικά και στο Yaris Hybrid ειδικά.
Στην πορεία εξέλιξης τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα είναι το επόμενο βήμα προς μια πιο καθαρή μετακίνηση, αλλά όπως αποκαλύπτουν τα νούμερα η ηλεκτροκίνηση θα αργήσει ακόμα πολύ για να καθιερωθεί. Ενδεικτικό για αυτό είναι πως στη χώρα μας ταξινομήθηκαν πέρυσι μόλις 32 καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποσοστό πρακτικά αμελητέο, ενώ χαμηλά -όχι τόσο όσο στην Ελλάδα, αλλά αντικειμενικά χαμηλά- είναι και τα νούμερα των πωλήσεών τους και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες με εξαίρεση τη Νορβηγία.
Εξαιρετικά χαμηλές είναι και οι πωλήσεις των αυτοκινήτων που μπορούν να κινηθούν τόσο με βενζίνη όσο και με φυσικό αέριο, που όπως προαναφέραμε είναι το πιο «καθαρό» από τα ορυκτά καύσιμα. Μόλις 229 πουλήθηκαν πέρυσι στην Ελλάδα -από αυτά τα 105 ήταν VW Up! και τα 98 Skoda Octavia- ενώ ακόμα λιγότερα είναι όσα ήταν από το εργοστάσιο εφοδιασμένα με κιτ υγραερίου: μόλις 44! Οι λόγοι για την διαμόρφωση αυτής της εικόνας είναι αρκετοί και έχουν ως κοινό παρανομαστή το αυξημένο σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα κόστος αγοράς όλων των παραπάνω κατηγοριών. Φυσικά αυτή η διαφορά αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ειδικό βάρος σε μια οικονομία που μαστίζεται εδώ και χρόνια από την ύφεση.
Πηγή: Ημερησία