IEA: Τι θα χρειαστεί για να κάνουν τη διαφορά τα ηλεκτρικά οχήματα

  03/01/2017 09:10
IEA: Τι θα χρειαστεί για να κάνουν τη διαφορά τα ηλεκτρικά οχήματα

Ιστορικά τα ηλεκτρικά οχήματα χαρακτηρίζονταν από υψηλό κόστος και χαμηλή απόδοση, γεγονός που απέτρεπε την ευρεία υιοθέτησή τους από τους καταναλωτές και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ήδη από το 2015, όμως, η κατάσταση φαίνεται πως έχει ανατραπεί καθώς ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε σε 1,3 εκατ. οχήματα, δηλαδή σχεδόν διπλάσια από ότι το 2014. Παρόλο που το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σήμερα μόλις 0,1% επί του συνόλου, ο ΙΕΑ υπογραμμίζει στην ετήσια έκθεσή του πως πρόκειται για σημαντική βελτίωση και τονίζει ότι το α’ εξάμηνο του 2016 οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 20% στην Ε.Ε. και κατά 130% στην Κίνα σε σχέση με πέρυσι.
 
Σήμερα, η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως και ακολουθούν οι ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, παρατηρείται και επέκταση του δικτύου φόρτισης, καθώς ο αριθμός σημείων αυξήθηκε πέρυσι στα 190.000 παγκοσμίως από 110.000 το 2014.
 
Όπως αναφέρει ο ΙΕΑ, η άνοδος της ηλεκτροκίνησης έγινε εφικτή μέσω της τεχνολογικής προόδου και της υιοθέτησης κατάλληλων πολιτικών στήριξης. Από το 2008 ως σήμερα, η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών τετραπλασιάστηκε και το κόστος τους υποχώρησε σε λιγότερο από 270 δολάρια ανά κιλοβατώρα για εκείνες που χρησιμοποιούνται στα υβριδικά plug-in οχήματα και στα 210 δολάρια για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
 
Στον τομέα των πολιτικών, σημειώνεται ότι οι χώρες εκείνες με τη μεγαλύτερη επιτυχία ήταν όσες επέλεξαν να προσφέρουν κίνητρα, όπως φοροελαφρύνσεις και επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα επένδυσαν και στις υποδομές. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις υιοθετούνται συμπληρωματικά μέτρα, όπως η εξαίρεση από διάφορα τέλη, η ελεύθερη στάθμευση κτλ.
 
Όσον αφορά τη συνέχεια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εμφανίζονται ιδιαίτερα αισιόδοξες και στρέφουν την προσοχή τους ολοένα και περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση. Η αμερικανική Tesla Motors έχει θέσει στόχο πωλήσεων τα 500.000 οχήματα το 2018 από 50.000 το 2015, ενώ η Renault-Nissan στοχεύει 1,5 εκατ. ως το 2020 και η Volvo 1 εκατ. ως το 2025. Η Volkswagen πρόσφατα ανακοίνωσε στρατηγική στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα με 30 νέα μοντέλα και πωλήσεις 2-3 εκατ. ως το 2025.
 
Βάσει του κεντρικού σεναρίου New Policies του ΙΕΑ, προβλέπεται άνοδος του παγκοσμίου στόλου κατά 50% ετησίως ώστε να φτάσει τα 10 εκατ. οχήματα ως το 2020 και 30 εκατ. ως το 2025. Με ορίζοντα το 2040, ο στόλος θα ξεπεράσει τα 150 εκατ., με τα δύο τρίτα εξ αυτών να είναι υβριδικά plug-in. Τα οχήματα αυτά, όμως, θα εκπροσωπούν μόλις το 8% του παγκόσμιου στόλου στην κατηγορία μικρών οχημάτων, με αποτέλεσμα να έχουν περιορισμένη επίδραση στην κατανάλωση πετρελαίου. Ως αποτέλεσμα του συγκεκριμένου παράγοντα, αυτή προβλέπεται να μειωθεί κατά 0,3 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα το 2025 και 1,3 εκατ. βαρέλια το 2040.
 
Εντονότερη προβλέπεται να είναι η παρουσία της ηλεκτροκίνησης στις αγορές της βόρειας Ευρώπης και σε χώρες όπως η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Νορβηγία και η Σουηδία, όπου το ποσοστό θα ξεπεράσει το 16% ως το 2040. Στη μεγαλύτερη αγορά, αυτή της Κίνας, προβλέπεται ως το 2040 να είναι ηλεκτρικό το ένα στα εννέα οχήματα. Επίσης, τονίζεται ότι σημαντικός παράγοντας είναι η φορολογία της κάθε χώρας στα καύσιμα. Με αυτό το δεδομένο, η Ιαπωνία προβλέπεται να φτάσει το 16% ως το 2040.
 
Στον τομέα της τεχνολογίας, ο ΙΕΑ σημειώνει ότι είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για τη μείωση του κόστους των μπαταριών και υιοθετεί μια τιμή για τα υβριδικά plug-in της τάξης των 125 δολαρίων ανά κιλοβατώρα ως το 2025 και 100 δολαρίων ως το 2040. Ο οργανισμός επισημαίνει, πάντως, ότι αυτές οι βελτιώσεις δεν επαρκούν για να καταστήσουν τα ηλεκτρικά οχήματα ανταγωνιστικά απέναντι στα συμβατικά. Σε ένα κόστος 125 δολαρίων ανά κιλοβατώρα, τα πρόσθετα κόστη που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση, όπως η εγκατάσταση οικιακού φορτιστή, μεταφράζονται σε 6.500 δολάρια παραπάνω, δίχως να λαμβάνονται υπόψη οι επιδοτήσεις. Συγκριτικά, τα αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα οχήματα στοιχίζουν κατά μέσο όρο 2.000 δολάρια ακριβότερα από τα βενζινοκίνητα. Το αποτέλεσμα είναι ότι για τα ηλεκτροκίνητα, η απόσβεση εξακολουθεί να χρειάζεται περισσότερα από τα 2-3 χρόνια που ο μέσος καταναλωτής είναι πρόθυμος να δεχτεί.
 
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι ο ΙΕΑ δεν αποκλείει ανάπτυξη του κλάδου πέραν των όσων ορίζει το σενάριο New Policies, αρκεί να υιοθετηθούν πιο φιλόδοξες πολιτικές ή να αλλάξουν οι καταναλωτές τις προσδοκίες τους. Στο σενάριο «450», ο στόλος προβλέπεται να αυξηθεί στα 710 εκατ. οχήματα ως το 2040, με εκτοπισμό 6 εκατ. βαρελιών πετρελαίου ημερησίως. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω αυξημένων επενδύσεων και καλύτερων επιλογών για τους καταναλωτές.
 
Ο ΙΕΑ προτείνει προς αυτή την κατεύθυνση αυστηρότερες προδιαγραφές κατανάλωσης καυσίμων, συμπληρωματικά μέτρα όπως η ελεύθερη στάθμευση, οικονομικά και φορολογικά κίνητρα, αλλά και ραγδεία επέκταση των υποδομών φόρτισης.
 
ΠΗΓΗ: energypress.gr
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας