Το Διεθνές Αεροδρόμιο της πόλης Κοτσί (Cochin International Airport), στην Κεράλα της νοτιοδυτικής Ινδίας, μπορεί να υπερηφανεύεται πως αποτελεί το πρώτο «πράσινο» αεροδρόμιο του κόσμου. Και αυτό καθώς είναι πια το πρώτο αεροδρόμιο εξ ολοκλήρου τροφοδοτούμενο με ηλιακή ενέργεια.
Η τοποθέτηση ηλιακών συλλεκτών ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια. Αρχικά στην οροφή του τερματικού σταθμού αφίξεων και στη συνέχεια πάνω και γύρω από ένα υπόστεγο για τα αεροσκάφη. «Θέλαμε να είμαστε ανεξάρτητοι από το δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του αεροδρομίου της Ινδίας, Jose Thomas.
Την περσινή χρονιά, το αεροδρόμιο ανέθεσε στη γερμανική εταιρεία Bosch να χτίσει ένα 45 στρεμμάτων εργοστάσιο ηλιακής ενέργειας κοντά στο διεθνές τερματικό σταθμό. To εργοστάσιο άρχισε να λειτουργεί και να παράγει ενέργεια από τον Αύγουστο του 2015, καθιστώντας το Cochin το πρώτο σε ηλιακή ενέργεια αεροδρόμιο στον κόσμο.
Το νέο ηλιακό πάρκο του αεροδρομίου του Κοτσί συμπεριλαμβάνουν πάνω από 46.000 ηλιακούς συλλέκτες τοποθετημένες σε μια έκταση που καλύπτει πάνω από 182.000 τετραγωνικών μέτρων.
Τα δεκάδες χιλιάδες πάνελ παράγουν παραπάνω από 48.000-50.000 κιλοβάτ που χρησιμοποιεί ανά ημέρα το έβδομο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ινδίας, σύμφωνα με τον Thomas.
Το κόστος του έργου άγγιξε τα 9,3 εκατ. δολάρια, ένα ποσό που θα εξοικονομήσει το αεροδρόμιο σε λιγότερο από έξι έτη καθώς δεν θα πληρώνει ηλεκτρικό ρεύμα.
Σε μια εποχή όπου η ηλιακή ενέργεια είναι μια οικονομική λύση για την Ινδία, η πρωτοβουλία του αεροδρομίου Cochin έχει τραβήξει την προσοχή πολλών: Η υπουργός πολιτικής αεροπορίας της Ινδίας, Ashok Gajapathi Raju επισκέφθηκε το αεροδρόμιο τον Ιανουάριο και δήλωσε ότι το σύστημα ηλιακής ενέργειας θα υλοποιηθεί και σε άλλα αεροδρόμια της χώρας.
Μάλιστα, το διεθνές αεροδρόμιο της Καλκούτα, το οποίο είναι πιο πολυσύχναστο από αυτό του Cochin, σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο ηλιακής ενέργειας που θα καλύπτει τα 70 στρέμματα του κτιρίου, ενώ αναμένεται να μειώσει το 30% του λογαριασμού του ηλεκτρικού ρεύματος, σύμφωνα με τον διευθυντή Siga Judson.
Ο Thomas ακόμη συμπλήρωσε ότι τα περισσότερα αεροδρόμια συνήθως έχουν το χώρο για να χρησιμοποιήσουν ηλιακούς συλλέκτες, ωστόσο θεωρεί ότι τα αεροδρόμια που έχουν μικρότερες εγκαταστάσεις θα μπορούν να γίνουν πλήρως ηλιακά, καθώς αυτά δαπανούν και τη λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια.
Η στροφή του αεροδρομίου προς την ηλιακή ενέργεια ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2013, με μια πρώτη, μικρή εγκατάσταση στην οροφή του κεντρικού κτηρίου. Η πλήρη εξάρτησή του από την ηλιακή ενέργεια ήταν μια πολύ σημαντική απόφαση καθώς όλα τα προηγούμενα χρόνια έπρεπε να στηρίζεται σε μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η πραγματική του επίδραση αναμένεται να γίνει εμφανής μέσα στα επόμενα χρόνια, καθώς την επόμενη εικοσιπενταετία αναμένεται να αντικαταστήσει εκπομπές αερίων 300.000 τόνων. Κάτι που ισοδυναμεί σε απόδοση με την φύτευση 3 εκατομμυρίων δένδρων!
Φυσικά, η επιλογή του αεροδρομίου βοηθήθηκε από τις κλιματολογικές συνθήκες και τη γεωγραφική θέση της περιοχής. Η Κεράλα βρίσκεται σε μια περιοχή με μεγάλη ηλιοφάνεια τις περισσότερες ημέρες του χρόνου σε σχέση με πολλά άλλα μέρη της Γης. Και ακόμα και τον Ιούνιο, μήνα στον οποίο κάνουν την εμφάνισή τους οι μουσώνες, ο μέσο όρος ηλιοφάνειας ξεπερνά τις πέντε ώρες, με την μέση ετήσια θερμοκρασία να βρίσκεται στους 26,6 βαθμούς Κελσίου.