Μπορεί οι τιμές του άνθρακα και του πετρελαίου να διαμορφώνονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, αλλά αυτό δεν εμποδίζει τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας από την επίτευξη διαδοχικών ρεκόρ όχι μόνο στην εγκατάσταση νέας ισχύος, αλλά και στην προσέλκυση επενδύσεων ύψους τρισεκατομμυρίων Ευρώ.
Σύμφωνα με την έκθεση New Energy Outlook 2016 του Bloomberg New Energy Finance (BNEF) οι ΑΠΕ θα προσελκύσουν επενδύσεις ύψους €6,9 τρισ. ως το 2040, τετραπλάσιες από τα ορυκτά καύσιμα κατά την ίδια περίοδο.
Έτσι, ο αντίκτυπος από τα φθηνά ορυκτά καύσιμα, άνθρακα και πετρέλαιο, θα αντισταθμιστεί από μειώσεις 41% και 60% στο κόστος ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών πάνελ αντίστοιχα.
Επαρκούν όμως αυτές οι επενδύσεις στις ΑΠΕ ώστε να αποτραπεί η υπερθέρμανση του πλανήτη πάνω από δύο βαθμούς Κελσίου συγκριτικά με την Προβιομηχανική Εποχή σε τόσο βραχύ χρονικό διάστημα;
Η έκθεση απαντά «όχι» και ότι απαιτούνται επιπρόσθετα κεφάλαια ύψους €4,9 τρισ. κατά το ίδιο διάστημα για επενδύσεις σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.
Η γεωγραφία των ΑΠΕ σύμφωνα με το BNEF
Ο ενεργειακός τομέας αντιστοιχεί στα δύο τρίτα των ανθρωπογενών ρύπων του θερμοκηπίου, ενώ αυτή τη στιγμή το 80% της παγκόσμιας ενεργειακής κατανάλωσης τροφοδοτείται από ορυκτά καύσιμα.
Χώρα - κλειδί για την επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων είναι η Ινδία, η οποία αναμένεται να τετραπλασιάσει τις ενεργειακές της ανάγκες ως το 2050 τη στιγμή που εξαρτάται σε τεράστιο βαθμό από τον άνθρακα.
Στην Ευρώπη, οι ΑΠΕ θα κυριαρχήσουν με μερίδιο 70% ως το 2040 έναντι 32% το 2015. Στις ΗΠΑ, το μερίδιο αιολικών, φωτοβολταϊκών, υδροηλεκτρικών και άλλων τεχνολογιών ΑΠΕ θα εκτοξευτεί στο 44% το 2040 έναντι 14% το 2015.
Κατά το ίδιο διάστημα, το μερίδιο του φυσικού αερίου στις ΗΠΑ θα διολισθήσει από το 33% στο 31% παρά τη ραγδαία ανάπτυξη του σχιστολιθικού αερίου.
Τέλος, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα αυξήσει την παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 8%. Μέχρι το 2040, ένα στα τρία επιβατικά αυτοκίνητα που θα πωλούνται παγκοσμίως θα είναι ηλεκτρικά, συνολικά 41 εκατομμύρια οχήματα.
Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές όπως ο Ντέιβιντ ΜακΚόλλουμ από το Διεθνές Ινστιτούτο για την Ανάλυση Εφαρμοσμένων Συστημάτων κάνουν λόγο για «υπεραισιόδοξες παραδοχές» του BNEF σχετικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ δεδομένων των χαμηλών τιμών του άνθρακα και του φυσικού αερίου και ότι τα μοντέλα τους δεν δείχνουν ότι οι ΑΠΕ θα είναι ανταγωνιστικές έναντι των ορυκτών καυσίμων στο μεσομακροπρόθεσμο μέλλον.