Τα ΕΛΠΕ οραματίζονται το πρατήριο του μέλλοντος

Αντώνης Αδάμου  10/04/2017 08:36
Τα ΕΛΠΕ οραματίζονται το πρατήριο του μέλλοντος

Οδηγός για την επιβίωση του κλάδου καυσίμων κίνησης είναι το πρατήριο του μέλλοντος, το οποίο θα προσφέρει όλα τα διαθέσιμα ενεργειακά προϊόντα συνδυάζοντας υπηρεσίες «πρώτης ανάγκης». Όπως σημείωσε ο Γενικός Διευθυντής εγχώριας και διεθνούς εμπορίας του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) Ρομπέρτο Α. Καραχάννας στην ομιλία του στα πλαίσια του συνεδρίου «Oil Refining, Storage and Retail in SE Europe» το οποίο οργάνωσε το Institute of Energy for South-East Europe (IENE), το πρατήριο του μέλλοντος στην Ελλάδα είναι το υφιστάμενο πρατήριο της BP στη Μ. Βρετανία και άλλων εταιρειών σε αναπτυγμένες χώρες. Μάλιστα όπως ανέφερε το 60% των εσόδων των πρατηρίων της BP προέρχονται από την αίθουσα και τις υπηρεσίες τις οποίες προσφέρει.
 
Τα Ελληνικά Πετρέλαια οραματίζονται ένα πρατήριο EKO το οποίο θα παρέχει όλα τα ενεργειακά προϊόντα ενώ στον χώρο του θα συνυπάρχουν αρμονικά υπηρεσίες όπως mini market, καφεστιατόριο ακόμη και ταχυδρομείο και καθαριστήριο ρούχων μεγιστοποιώντας έτσι την αξία της τοποθεσίας του πρατηρίου αλλά και του χώρου στάθμευσής του.
 
Σημειώνεται πως η ΕΚΟ στην Ελλάδα έχει προχωρήσει με την ενσωμάτωση της γνωστής αλυσίδας «Γρηγόρης» σε πρατήριά της με μεγάλη επιτυχία. Επίσης στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχει συνεργασία με την αλυσίδα υπεραγορών «Μασούτης» στη δημιουργία minimarket στα πρατήρια. Όπως εξηγεί ο κ. Καραχάννας το πρατήριο δεν σημαίνει απλά πρατήριο υγρών καυσίμων αλλά retail outlet. Αυτή τη στιγμή ετοιμάζουν υπηρεσίες ταχυδρομείου για παραλαβή κυρίως δεμάτων.
 
Η οικονομική κρίση έπληξε ανεπανόρθωτα την ελληνική αγορά καυσίμων
 
Η άνοδος των τιμών των καυσίμων η οποία προέρχεται από την αύξηση των ειδικών φόρων καυσίμων και το ΦΠΑ, η μείωση της ζήτησης από το καταναλωτικό κοινό και το λαθρεμπόριο καυσίμων σε συνδυασμό με την κλοπή στις αντλίες και τη νοθεία στα πρατήρια ταλανίζουν την ελληνική αγορά.
 
Η ζήτηση της συνολικής αγοράς πετρελαίου στην Ελλάδα έχει μειωθεί τα τελευταία έξι χρόνια πέραν του 40%, που μεταφράζεται γύρω στα 4,5 εκατ. τόνους. Η μείωση αυτή προέρχεται κυρίως από τα καύσιμα κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης.
 
Οι συνθήκες οι οποίες επικρατούν, όπως υποδεικνύει ο Γενικός Διευθυντής εγχώριας και διεθνούς εμπορίας του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια σε συνέντευξή του στο EnergyNews, είναι αλληλένδετες: η άνοδος των τιμών οδηγεί σε μείωση της ζήτησης και η μείωση της ζήτησης σε ραδιουργίες και αισχρό ανταγωνισμό.
 
Περιγράφοντας τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς καυσίμων όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα, ο κ. Καραχάννας σημείωσε πως η κατανάλωση των πρατηρίων φαίνεται να περιορίζονται σε 1000 κυβικά τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι οι ημερήσιες πωλήσεις περιορίζονται στα δύο χιλιάδες λίτρα την ημέρα. Για σκοπούς σύγκρισης, ένα πρατήριο στην Κύπρο έχει πωλήσεις πάνω από 7 χιλιάδες λίτρα. Όσο αφορά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις σε φόρους, σήμερα από την τιμή στην οποία αγοράζει ο καταναλωτής τη βενζίνη η συνεισφορά φθάνει μέχρι και 75% σε φορολογία. «Κανένας δεν αμφιβάλλει πως, όπως κάθε επιχείρηση για να επιβιώσει πρέπει να παράγει κερδοφορία, έτσι οφείλει να πράττει και το πρατήριο καυσίμων», σημειώνει ο κ. Καραχάννας. Την ίδια όμως ώρα αυτή η κερδοφορία δεν πρέπει να κινείται εκτός νόμου και να επιβαρύνει τον υγιή ανταγωνισμό αλλά και το περιβάλλον.
 
Η ΕΚΟ δεν μένει με τα χέρια σταυρωμένα
 
Σύμφωνα με τον κ. Καραχάννα, η ΕΚΟ έχει υλοποιήσει μια σειρά ενεργειών για την ελαχιστοποίηση της παρανομίας ενισχύοντας τον έλεγχο εντός και εκτός πρατηρίων, όπως:
  1. Σύστημα καταγραφής εισροών – εκροών καυσίμων
  2. Ενσωμάτωση συστήματος εντοπισμού GPS σε όλα τα βυτιοφόρα
  3. Πρόγραμμα εγγύησης στον χώρο των πρατηρίων με ειδικές ταινίες που σφραγίζουν τις αντλίες και ντεπόζιτα
  4. Αυτοέλεγχος ποσότητας και ποιότητας θεσπίζοντας τον θεσμό του «Μυστικού επισκέπτη».
Μια πιο αποτελεσματική λύση στη νοθεία και κλοπή και στόχος της ΕΚΟ είναι η αύξηση των ιδιολειτουργούμενων πρατηρίων στα οποία έχει η ίδια τον απόλυτο έλεγχο σε αντίθεση με τα ενοικιαζόμενα και τα πρατήρια τρίτων.
 
Απειλή για όλους το νέο καθεστώς επιβολής ενεργειακής απόδοσης

Όπως τονίζει ο κ. Καραχάννας, η οδηγία της ΕΕ για ενεργειακή απόδοση (2012/27/ΕΕ) η οποία προνοεί την μείωση κατανάλωσης καυσίμων καυσίμων και αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και ο τρόπος εφαρμογής της στην Ελλάδα μπορεί μόνο να οδηγήσει τη βιομηχανία διύλισης και ευρύτερα τη βιομηχανία σε σημαντικές ζημιές.
 
Η πρωτοτυπία στην Ελλάδα είναι ότι συμπεριλαμβάνονται και οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων στους υπεύθυνους για μείωση της κατανάλωσης. Αυτό σημαίνει ότι οι πωλητές καυσίμων θα πρέπει να βρουν τρόπους να πουλάνε λιγότερο καύσιμο και παράλληλα να αυξήσουν την ενεργειακή τους απόδοση.
 
Η ΕΚΟ έχει ήδη δημιουργήσει καινοτόμα λιπαντικά και καύσιμα για αποδοτικότερη κατανάλωση ενέργειας όπως το Diesel Avio το οποίο βοηθά στην καθαρότερη και αποδοτικότερη λειτουργία ενός diesel κινητήρα. Σύμφωνα όμως με τις μελέτες που έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία ο στόχος για μείωση της κατανάλωσης και αύξησης της ενεργειακής απόδοσης είναι ανέφικτος.
 
Τέλος, ερωτηθείς εάν τα Ελληνικά Πετρέλαια ετοιμάζουν νέα προϊόντα, ο κ. Καραχάννας απάντησε πως η EKO δεν έχει πλάνα στο παρόν στάδιο για νέα δικά της προϊόντα, όμως θα εισάγει και κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά περί τα μέσα Απριλίου τα νέα προϊόντα της BP με την ονομασία active fuels. Σύμφωνα με πληροφορίες τα προϊόντα αυτά στον παρόν στάδιο δεν αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην κυπριακή αγορά, τουλάχιστον όχι σύντομα.
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας