Αναβάθμιση του ρόλου της Κύπρου μέσω του POSEIDON MED II

Κώστας Μηλικούρης  07/04/2017 15:09
Αναβάθμιση του ρόλου της Κύπρου μέσω του POSEIDON MED II

Η συμμετοχή της Κύπρου στο POSEIDON MED II αναβαθμίζει το ρόλο της χώρας στον κρίσιμο τομέα του ενεργειακού εφοδιασμού και μπορεί να συνδυαστεί με τη γενικότερη στρατηγική της αξιοποίησης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου και της ευρύτερης περιοχής για την κάλυψη  των συνολικών ενεργειακών αναγκών της Κύπρου. 
 
Αυτό τονίζει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξη του στο Energy News o Συντονιστής Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής, Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου της Ελλάδας (ΔΕΠΑ) Γεώργιος Πολυχρονίου.
 
Η ΔΕΠΑ ως βασικός φορέας ανάπτυξης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα είναι ο συντονιστής του ευρωπαϊκού προγράμματος POSEIDON MED ΙΙ, το οποίο, όπως μας εξηγεί ο κ. Πολυχρονίου, στοχεύει στην καθιέρωση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στη ΝΑ Ευρώπη. 
 
Όσον αφορά την εμπλοκή της Κύπρου στο πρόγραμμα, ο κ. Πολυχρονίου εξηγεί ότι εκτός από τις εργασίες για το σχεδιασμό των απαραίτητων υποδομών στο Λιμάνι της Λεμεσού, μέχρι και το στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης αυτών, θα γίνει ο σχεδιασμός της  μετατροπής ενός πλοίου με λιμένα νηολόγησης τη Λεμεσό. 
 
«Φυσικά θα εξετασθεί η δυνατότητα αξιοποίησης αυτών των υποδομών ώστε το LNG να καταστεί διαθέσιμο και για άλλες  χρήσεις (βιομηχανικό και εμπορικό τομέα, ηλεκτροπαραγωγή) στην ευρύτερη περιοχή του Λιμένα της Λεμεσού, ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του LNG  ως ναυτιλιακού καυσίμου» αναφέρει χαρακτηριστικά.
 
Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά όλα τα ενδιαφέροντα που μας είπε στη συνέντευξή του ο κ. Πολυχρονίου.
 
G. Polychroniou

 
Ποίοι είναι οι στόχοι του προγράμματος Poseidon Med II, το οποίο ανέλαβε να συντονίσει η ΔΕΠΑ;
Το POSEIDON MED ΙΙ είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα που στοχεύει στην καθιέρωση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) ως ναυτιλιακού καυσίμου στη ΝΑ Ευρώπη. Μέσα από τον σχεδιασμό στοχευμένων και βιώσιμων υποδομών, το πρόγραμμα συμβάλλει στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού καθώς και του κατάλληλου δικτύου  ενεργοποιώντας τη ζήτηση, ανταποκρινόμενο στις διεθνείς απαιτήσεις για μια βιώσιμη ναυτιλία. 

 
Στα πλαίσια του POSEIDON MED II διεξάγονται μελέτες για την εισαγωγή και χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στη Ανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στον ευρύτερο σχεδιασμό μιας αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας. 
 
Οι δράσεις του προγράμματος που συγχρηματοδοτείται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» είναι:
  • Διευκόλυνση υιοθέτησης κανονιστικού πλαισίου για τον ανεφοδιασμό πλοίων με LNG ως ναυτιλιακού  καυσίμου 
  • Σχεδιασμός των πρόσθετων υποδομών στον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας που θα εξασφαλίζει την δυνατότητα φόρτωσης LNG σε πλοία ανεφοδιασμού καυσίμων
  • Πιλοτική δράση σχεδίασης και κατασκευής  ειδικών εγκαταστάσεων επί πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ώστε να κινείται με LNG που αφορά στην  Ιταλική συμμετοχή
  • Σχεδιασμός εγκεκριμένος από τις αρμόδιες Αρχές για μετασκευή/ναυπήγηση πλοίων με καύσιμο LNG καθώς επίσης και της απαραίτητης υποδομής των λιμένων για υποστήριξη ανεφοδιασμού πλοίων με LNG 
  • Εξέταση συνεργειών με άλλες χρήσεις και ανάπτυξη συνεργειών με άλλους τομείς (όπως αυτός της ενέργειας) ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας
  • Ανάπτυξη βιώσιμου σχήματος  εμπορίας και τιμολόγησης LNG 
  • Ανάπτυξη χρηματοδοτικών εργαλείων για την υποστήριξη των απαιτούμενων επενδύσεων για την κατασκευή  των απαιτούμενων υποδομών των   λιμένων και των πλοίων
 
Ποιες χώρες της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου και με ποιο τρόπο εμπλέκονται στην υλοποίηση του προγράμματος;
Το Poseidon Med II είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας 26 εταιριών/οργανισμών από 3 χώρες της Ανατολικής Μεσογείου - Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία. 

 
Η Ελλάδα συμμετέχει με 21 εταίρους μεταξύ των οποίων 4 Οργανισμοί Λιμένων που διαχειρίζονται 4 από τα 5 κύρια λιμάνια της χώρας, Πειραιάς, Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο. Η Κύπρος με 3 εταίρους συμπεριλαμβανομένης της Αρχής Λιμένων Κύπρου και η Ιταλία με 2 εταίρους ένας εκ των οποίων είναι το λιμάνι της Βενετίας. 
 
Ποια χρονοδιαγράμματα έχουν τεθεί για εφαρμογή του Poseidon Med II;
Το Poseidon Med II ξεκίνησε στα μέσα του 2015 και θα έχει ολοκληρωθεί το αργότερο το  2020. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθούν το δυνατόν συντομότερα οι σχετικοί σχεδιασμοί ώστε το 2020, που είναι το έτος εφαρμογής του μέγιστου ορίου 0,5% στην περιεκτικότητα σε θείο των ναυτιλιακών καυσίμων σύμφωνα με την απόφαση του ΙΜΟ τον Νοέμβριο του 2016, να υπάρχει διαθεσιμότητα LNG για ναυτιλιακή χρήση σε  λιμάνια που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. 
 
Η εμπλοκή της Κύπρου στο πρόγραμμα Poseidon Med II
 
Σε ποιο βαθμό καλείται να εμπλακεί η Κύπρος στην εφαρμογή του προγράμματος και ποια η ανταπόκριση των αρμόδιων αρχών του νησιού;
Όπως προαναφέρθηκε, η Κύπρος στο πρόγραμμα συμμετέχει με 3 εταίρους, την Αρχή Λιμένων Κύπρου, την Bunkernet κα την Lavar Shipping. Εκτός από τις εργασίες για το σχεδιασμό των απαραίτητων υποδομών στο Λιμάνι της Λεμεσού, μέχρι και το στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης αυτών, θα γίνει ο σχεδιασμός της  μετατροπής ενός πλοίου με λιμένα νηολόγησης τη Λεμεσό.  Φυσικά θα εξετασθεί η δυνατότητα αξιοποίησης αυτών των υποδομών ώστε το LNG να καταστεί διαθέσιμο και για άλλες  χρήσεις (βιομηχανικό και εμπορικό τομέα, ηλεκτροπαραγωγή) στην ευρύτερη περιοχή του Λιμένα της Λεμεσού, ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του LNG  ως ναυτιλιακού καυσίμου.   
 
Η συμμετοχή της Κύπρου στο PMED II αναβαθμίζει το ρόλο της χώρας στον κρίσιμο τομέα του ενεργειακού εφοδιασμού και μπορεί να συνδυαστεί με τη γενικότερη στρατηγική της αξιοποίησης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου και της ευρύτερης περιοχής για την κάλυψη  των συνολικών ενεργειακών αναγκών της Κύπρου. 
 
Σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκεται σήμερα το πρόγραμμα Poseidon Med II;
Οι εργασίες του Poseidon Med II είναι σε πλήρη ανάπτυξη. Για το 2017 και 2018 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του έργου έτσι ώστε να έχει ολοκληρωθεί το 75% του έργου. Κρίσιμο για την επίσπευση της υλοποίησης του έργου είναι η επίσπευση των αδειοδοτικών διαδικασιών από τους εμπλεκόμενους φορείς.
 
Πόσο εφικτός είναι ο στόχος για χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική λεκάνη της Μεσογείου;
Ο στόχος αυτός είναι ένας ρεαλιστικός στόχος θα έλεγα. Αυτό δεν είναι προσωπική μου εκτίμηση αλλά απόρροια των παγκοσμίων εξελίξεων.  Οι εγκαταστάσεις μικρής κλίμακας ΥΦΑ αυξάνονται όλο και περισσότερο. Τα πλοία που κινούνται με ΥΦΑ έχουν φτάσει τα 86 και έχουν παραγγελθεί σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία πάνω από 93. Οι αποφάσεις τόσο της Ευρωπαϊκή Ένωσης όσο και του Διεθνή Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (IMO) επιμένουν για αυστηρές διατάξεις σχετικά με την μείωση των εκπομπών ρύπων. Όλα δείχνουν ότι το LNG κερδίζει έδαφος και είναι ψηλά στην ατζέντα των θεσμών, των επενδυτών και των πλοιοκτητών.  
 
Θα απαιτηθεί η εκτέλεση συγκεκριμένων εξειδικευμένων έργων σε λιμάνια των χωρών που αφορά το πρόγραμμα;
Βεβαίως και για το λόγο αυτό ο σχεδιασμός τέτοιων εγκαταστάσεων είναι αντικείμενο του Poseidon Med II. Απαιτείται η υλοποίηση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης και διανομής του LNG στα λιμάνια και φυσικά λιμενικά έργα ώστε να υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης των πλοίων που θα μεταφέρουν το LNG στις εγκαταστάσεις αυτές.
 
Σε ποιο βαθμό σχετίζεται η εφαρμογή του Poseidon Med II με την ανακάλυψη κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο;
Πρόδρομος του Poseidon Med II ήταν το πρόγραμμα Costa (2012) το οποίο είχε αντικείμενο το ΥΦΑ ως ναυτιλιακό καύσιμο σε όλη την Μεσόγειο. Τα αποτελέσματα αυτού έδωσαν ώθηση ώστε να δημιουργηθούν δυο επόμενα προγράμματα ένα για την δυτική μεσόγειο και ένα για την ανατολική. Το δεύτερο πρόγραμμα είναι σε όλους γνωστό ως Poseidon Med που συμμετείχαν Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία, Σλοβενία και Κροατία. Τα θετικά αποτελέσματα των προκαταρκτικών μελετών δημιούργησαν την ανάγκη να γίνει πιο λεπτομερής σχεδιασμός εστιασμένος στην Ελλάδα, την  Ιταλία και την Κύπρο, ώστε να μπορούν να υλοποιηθούν τα έργα. Έτσι δημιουργήθηκε το Poseidon Med II. Η ανακάλυψη των κοιτασμάτων στην Α. Μεσόγειο μπορεί να συνδυαστεί και να ενισχύσει την αναγκαιότητα  κατασκευής των υποδομών που σχεδιάζονται μέσα από το πρόγραμμα.  
 
Πρόσφατα το Poseidon Med II παρουσιάστηκε σε εκδήλωση στο Ευρωκοινοβούλιο. Πως αντιμετωπίζουν οι Βρυξέλλες την προώθηση του προγράμματος;
Η ανταπόκριση του Ευρωκοινοβουλίου ήταν πάρα πολύ θερμή και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το πρόγραμμα συνάδει απόλυτα με τους στόχους και την πολιτική που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Με την υλοποίηση του Poseidon Med II θα έχουμε επιτύχει ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους και αυτό έγινε αντιληπτό με την παρουσίαση του προγράμματος στο Ευρωκοινοβούλιο. Το Poseidon Med II συμβάλει στη διασύνδεση χωρών και απομακρυσμένων περιοχών καθιστώντας πιο λειτουργικές και προηγμένες τις υπηρεσίες μεταφορών διασυνδέοντας τα Ευρωπαϊκά Κράτη. Η υλοποίηση των επενδύσεων που σχεδιάζονται από το Poseidon Med II συμβάλλει στην επίτευξη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού, της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας και της μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση των υφιστάμενων μέχρι σήμερα συμβατικών καυσίμων. Δεν πρέπει να παραγνωρίζονται και τα άμεσα και έμμεσα οικονομικά οφέλη που μπορούν να επιτευχθούν όπως ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, δυνατότητα ανάπτυξης μιας νέας βιομηχανικής βάσης σε συνδυασμό με την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία. Όλα αυτά είναι αντιληπτά από τα μέλη του Eυρωκοινοβουλίου που μπορούν να στηρίξουν και να ενθαρρύνουν αυτές τις πρωτοβουλίες. 
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας