Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και η κυβέρνηση του Ισραήλ έδωσαν τη Δευτέρα τη στήριξή τους στον αγωγό East Med που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη, στοχεύοντας στην ολοκλήρωσή του έως το 2025.
Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και πιθανόν με την Ιταλία, με κόστος έως 6 δισεκ. ευρώ.
«Είναι ένα φιλόδοξο έργο, το οποίο ως Κομισιόν στηρίζουμε ξεκάθαρα, καθώς θα έχει υψηλή αξία σε ό,τι αφορά την ασφάλεια της παροχής και τον στόχο της διαφοροποίησης», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τη Δράση για το Κλίμα και την Ενέργεια Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε.
Το Ισραήλ ανακάλυψε ένα υπεράκτιο κοίτασμα άνω των 900 δισεκ. κυβικών μέτρων αερίου, ενώ κάποιες μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει ένα ακόμα κοίτασμα 2.200 δισεκ. κυβικών μέτρων που παραμένει ανεκμετάλλευτο. Παράλληλα με την ευρωπαϊκή αγορά, διευρευνά τις επιλογές για εξαγωγές στην Τουρκία, την Αίγυπτο και την Ιορδανία.
Ύστερα από συνάντηση στο Τελ Αβίβ μεταξύ των υπουργών Ενέργειας από το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία, ο Κανιέτε δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι πιστεύει πως το έργο «θα πληροί όλες τις σχετικές προϋποθέσεις» προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρηματοοικονομική δέσμευση.
Μπορεί να ολοκληρωθεί το 2025
Ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτς δήλωσε ότι ο αγωγός μπορεί να ολοκληρωθεί το 2025. «Αλλά θα προσπαθήσουμε να επισπεύσουμε και να μικρύνουμε το χρονοδιάγραμμα», δήλωσε.
Η μελέτη βιωσιμότητας έχει ολοκληρωθεί και τα επόμενα λίγα χρόνια το βάρος θα δοθεί στις «κατάλληλες αναπτυξιακές δραστηριότητες», με την τελική επενδυτική απόφαση να αναμένεται έως το 2020, δήλωσε ο Έλιο Ρουτζέρι, διευθύνων σύμβουλος της IGI Poseidon, των ιδιοκτητών του έργου. Η IGI Poseidon είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της ελληνικής ΔΕΠΑ και του ιταλικού ενεργειακού ομίλου Edison.
«Η εκτίμησή μας σήμερα είναι ότι θα κοστίσει 5 δισεκ. ευρώ (για να φθάσει) ο αγωγός στο ελληνικό σύστημα και 6 δισεκ. ευρώ (για να φθάσει) στο ιταλικό σύστημα», δήλωσε ο Ρουτζέρι στο Reuters. Οι υπουργοί Ενέργειας δήλωσαν ότι θα συναντηθούν στην Κύπρο σε έξι μήνες για να προχωρήσουν περαιτέρω το έργο.
Όπως είναι γνωστό, πρόκειται για μια οδό η οποία μπορεί να εξελιχθεί ως ενισχυτικό του TANAP (trans-anatolian pipe line – Ναμπούκο) για την ΕΕ, και μαζί οι δύο αγωγοί ως το «αντίβαρο» στην εξάρτηση της ΕΕ από την Ρωσία. Οι τεχνικές μελέτες που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα κατέδειξαν τη βιωσιμότητα του έργου
Ενώ όπως είναι γνωστό ο Νότιος Διάδρομος δεν αφορά μονάχα την μεταφορά του αερίου της Κασπίας, αλλά και άλλων πηγών όπως η Αν. Μεσόγειος και η Μέση Ανατολή.
Ο αγωγός EastMed περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Τη διετία 2011-2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), με αρχικό σχεδιασμό τη μεταφορά 8 δισ. κυβ. μέτρων ετησίως, ισραηλινό και κυπριακό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης. Η αφετηρία του θα είναι υποθαλάσσια από τα κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, στη συνέχεια θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος, προς την Ιταλία, μέσω του αγωγού IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ).
Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχει επιβεβαιωθεί ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, ενώ, παρόμοια έργα, είτε έχουν ήδη κατασκευαστεί (αγωγός Medgas Αλγερία – Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία – Ιταλία).
Πηγή: energyworld.gr