Η Κύπρος ενδεχομένως να μπορεί να υλοποιήσει το γενικό στόχο για χρήση του 13% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στους τομείς του ηλεκτρισμού, της θέρμανσης/ψύξης και των μεταφορών ως το 2020, ωστόσο φαίνεται να υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στη χρήση του 10% των ΑΠΕ μόνο για τις οδικές μεταφορές. Αν η Κύπρος δεν υλοποιήσει τους στόχους της, κινδυνεύει με επιβολή προστίμου την κάλυψη του οποίου θα κληθεί να πληρώσει ο καταναλωτής. Με βάση στοιχεία του Υπουργείου Ενέργειας η διείσδυση των ΑΠΕ στους τομείς των μεταφορών είναι μόνο στο 2,4%.
Στην επιτροπή Ενέργειας της Βουλής έγινε από αξιωματούχους του αρμόδιου Υπουργείου, παρουσίαση του ενεργειακού σχεδιασμού για τις ΑΠΕ ως το 2020. Όπως προκύπτει, κάποιοι στόχοι μπορούν να καλυφθούν, ωστόσο υπάρχουν προβλήματα και θα γίνει ακόμη μια προσπάθεια προς τις Βρυξέλλες ειδικά για το στόχο που προκύπτει από την ευρωπαϊκή οδηγία για την χρήση των ΑΠΕ στις μεταφορές. Με βάση την παρουσίαση, ο στόχος του 13% μπορεί να επιτευχθεί με τον υφιστάμενο ενεργειακό σχεδιασμό, αλλά χρειάζεται επίσπευση στις διαδικασίες.
Έχει διαφανεί ότι ο ηλεκτρισμός, η θέρμανση και ψύξη και η εξοικονόμηση ενέργειας θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες για επίτευξη των στόχων του 2020 και 2030. Για τους στόχους των μεταφορών το Υπουργείο επισημαίνει ότι χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις που δύσκολα θα επιτευχθούν και ότι οι λύσεις θα είναι κοστοστρεφείς και εισηγείται το σενάριο της στατιστικής μεταβίβασης στις μεταφορές, δηλαδή κάλυψη του χαμένου εδάφους μέσω της κάλυψης των στόχων για διείσδυση των ΑΠΕ σε άλλους τομείς.
Στη συνεδρίαση παρευρέθηκαν διάφοροι εμπλεκόμενοι φορείς και εκπρόσωποι οργανώσεων και οργανισμών οι οποίοι και κατέθεσαν υπομνήματα με εισηγήσεις ώστε η Κύπρος να μπορεί να καλύψει τους στόχους για τις ΑΠΕ το 2020.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Άγγελος Βότσης ανέφερε ότι από την παρουσίαση του ενεργειακού σχεδιασμού προκύπτει ότι κάποιοι στόχοι καλύπτονται, ενώ για άλλους οι προοπτικές δεν είναι και τόσο ευοίωνες.
Ανέφερε ότι φαίνεται να υλοποιούμε το γενικό στόχο του 13% των ΑΠΕ στη ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας στους τομείς του ηλεκτρισμού και της θέρμανσης/ψύξης και μπορούμε να επιταχύνουμε και τους σχεδιασμούς για φωτοβολταϊκά, ηλιοθερμικά και αιολικά πάρκα. Ωστόσο, είπε, έχουμε σοβαρό πρόβλημα, γιατί δεν καλύπτεται ο στόχος για διείσδυση κατά 10% των ΑΠΕ στις οδικές μεταφορές.
Ο κ. Βότσης είπε ότι θα γίνει προσπάθεια με την ΕΕ ώστε να αλλάξει το ποσοστό αυτό και να ενισχυθούν άλλοι τομείς, προσθέτοντας ότι παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ανέφερε ακόμη ότι σημαντικό είναι να γίνουν προσπάθειες ώστε να υπάρχει μείωση στην κατανάλωση ενέργειας με σοβαρά σχέδια και παροχή κινήτρων για εξοικονόμηση.
Σύμφωνα με τον κ. Βότση φαίνεται να υπάρχουν προβλήματα στους τομείς της ηλεκτροκίνησης και υγραεριοκίνησης και θα πρέπει οι διαδικασίες να προχωρήσουν τάχιστα και να δοθούν και κίνητρα για ανάπτυξη αυτών των τομέων.
Ερωτηθείς για το πρόστιμο με το οποίο είναι αντιμέτωπη η Κύπρος ανέφερε ότι μια επιλογή αντί του προστίμου είναι η αγορά πιστοποιητικών ρίπων από χώρες με πλεόνασμα. Σημείωσε πάντως ότι όπως και να έχει, η Κύπρος δεν μπορεί ανέξοδα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα , χωρίς δηλαδή επένδυση χρημάτων.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ