Ο λόγος στην Ολομέλεια για τα πτηνά και θηράματα

Κώστας Μηλικούρης  08/06/2017 13:01
Ο λόγος στην Ολομέλεια για τα πτηνά και θηράματα

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής αύριο Παρασκευή κατατίθεται για ψήφιση το επίμαχο τροποποιητικό νομοσχέδιο που αφορά την προστασία και διαχείριση άγριων πτηνών και θηραμάτων.
 
Όπως σημειώνεται στην έκθεση που συνοδεύει το νομοθέτημα, το οποίο συζητήθηκε σε μεγάλο αριθμό συνεδριάσεων της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος μεταξύ 29 Ιουνίου 2016 και 24 Μαΐου 2017, προτείνεται τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας ώστε να επικαιροποιηθεί και να εκσυγχρονιστεί. 
 
Τα ζητήματα για τα οποία υπήρξε περισσότερος προβληματισμός στην Επιτροπή αφορούν τη διάθεση κυνηγίου για μαγείρεμα και βρώση, καθώς και το ύψος της ποινής του απαγορευμένου μέσου θήρευσης με ξόβεργα.
 
Στο αρχικό νομοθέτημα περιλαμβάνονταν πρόνοιες για την παραχώρηση της δυνατότητας μαγειρέματος και κατανάλωσης νόμιμου θηράματος σε ορισμένα ξενοδοχεία, υπεραγορές, περίπτερα, εστιατόρια, καφενεία, ταβέρνες και άλλους χώρους.  
 
Για το ζήτημα αυτό, όπως αναφέρεται στην έκθεση, η επιτροπή, μετά από έντονο προβληματισμό και σε συνεργασία με την Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας και τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, αποφάσισε να τροποποιήσει τις αρχικές ρυθμίσεις που αφορούν το μαγείρεμα, την πώληση και την προσφορά για κατανάλωση θηραμάτων και ειδών άγριας πανίδας, κατά τρόπο ώστε μόνο οι κάτοχοι άδειας κυνηγίου να δύνανται να μεταφέρουν σε χώρο εξυπηρέτησης εστιατορίου για ιδίαν κατανάλωση αυθημερόν μικρές ποσότητες θηραμάτων, τα οποία είναι ήδη μαγειρευμένα και τα οποία θήρευσαν και κατέχουν νόμιμα.  
 
Περαιτέρω, προστίθεται, εισήχθη διάταξη, ώστε ο υπεύθυνος του εστιατορίου να υποχρεώνεται να λαμβάνει όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα για αποφυγή της επιμόλυνσης των υπόλοιπων τροφίμων που σερβίρονται στο χώρο για σκοπούς προστασίας της δημόσιας υγείας.
 
Όσον αφορά το ζήτημα με τα ξόβεργα, η Επιτροπή σημειώνει πως  με το τροποποιημένο νομοσχέδιο:
 
  1. οι ποινές για τα ξόβεργα έχουν τεθεί σε αρκούντως υψηλά επίπεδα και είναι επαρκώς αποτρεπτικά, ιδίως με την εισαγωγή πρόνοιας για αποτροπή επανάληψης του ίδιου αδικήματος,
  2. επιτυγχάνεται αναλογικότητα στο ύψος των ποινών των αδικημάτων,
  3. το γεγονός ότι το αδίκημα της κατοχής ή και χρήσης ξόβεργων θα ρυθμίζεται πλέον εξώδικα εμπεριέχει αυστηρότερη μεταχείριση από τις υφιστάμενες διατάξεις του υπό τροποποίηση νόμου,
  4. γίνεται στόχευση της λαθροθηρίας, καθώς και της μαζικής θανάτωσης και εμπορίας των άγριων πτηνών,
  5. επιτυγχάνεται αποτελεσματικότερα ο επιδιωκόμενος και από τη σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία στόχος της μείωσης της μαζικής θανάτωσης άγριων πτηνών και της εμπορίας τους και παράλληλα της διατήρησης των πληθυσμών τους και
  6. διατηρούνται μεταξύ των απαγορευμένων μέσων θήρευσης τα ξόβεργα, αλλά ταυτόχρονα λαμβάνεται υπόψη η μακραίωνη παράδοση του τόπου, η οποία είναι συνυφασμένη με την κουλτούρα του, όπως αυτή διαμορφώθηκε από γεωγραφικούς και ιστορικούς παράγοντες.
Σημειώνεται πάντως η διαφωνία μελών της Επιτροπής σε σημεία του νομοσχεδίου, τα οποία επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί τους τελικού κειμένου στην αυριανή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής.
 
Στην έκθεση που θα τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας αναφέρεται πάντως ότι με τις αλλαγές στην υφιστάμενη νομοθεσίας επιδιώκονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
 
  1. Η διαγραφή όλων των διατάξεων που επέτρεπαν την ιερακοθηρία, καθώς κρίθηκε ως είδος ξένο προς την κυπριακή κυνηγετική κουλτούρα, ενώ παράλληλα, σε περίπτωση που επιτρεπόταν, η πανίδα του τόπου θα διέτρεχε μεγάλο κίνδυνο υβριδισμού της.
  2. Η παράλληλη και ομαλή τήρηση των διατάξεων του περί Δασών Νόμου, χωρίς σύγκρουση ή επικάλυψη αρμοδιοτήτων του Τμήματος Δασών και της Υπηρεσίας Θήρας και Πανίδας.
  3. Η διαγραφή των προνοιών που επέτρεπαν το τάισμα θηράματος.
  4.  Η διαγραφή της ρύθμισης για την παραχώρηση εξουσίας στον Υπουργό Εσωτερικών να εκδίδει διάταγμα που να επιτρέπει τη χρήση απαγορευμένων μέσων σύλληψης ή θανάτωσης άγριων πτηνών.
  5. Η διασφάλιση των συνταγματικών δικαιωμάτων των ιδιοκτητών αναφορικά με την είσοδο και επέμβαση σε περιουσία τους για σκοπούς αποκατάστασης βιοτόπων και στην κατοικία τους στην περίπτωση έρευνας για παραβάσεις που θα προβλέπονται στο νόμο.
  6. Η σύντμηση του χρονικού διαστήματος ισχύος της γραπτής παρατήρησης.
  7. Η περαιτέρω ενίσχυση της αυστηρότητας του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τη θήρα, τιμωρώντας με υψηλότερα πρόστιμα τα μεγαλύτερης σημασίας αδικήματα, όπως η θήρα προστατευόμενων ενδημικών ειδών και η εμπορία θηράματος, και με ικανοποιητικά πρόστιμα τα μικρότερης σημασίας αδικήματα ως ακολούθως:
  • Αύξηση ορισμένων τελών που προτάθηκαν από την εκτελεστική εξουσία, συμπεριλαμβανομένων των τελών που αφορούν την άδεια εμπορίας θηραμάτων και την έκδοση άδειας ταριχευτή.
  • Αύξηση ορισμένων από τις προταθείσες από την εκτελεστική εξουσία ποινές για παραβάσεις των διατάξεων του νόμου, όπως η χρήση δικτύων για σκοπούς αιχμαλωσίας θηράματος και η θανάτωση αγρινών.
  • Καθορισμός ανώτατου αριθμού σκύλων που συνοδεύουν τους κυνηγούς και τους κτηνοτρόφους, καθώς και αύξηση του αντίστοιχου προστίμου.
  • Επιβολή προειδοποιητικών βαθμών ποινής για ορισμένα αδικήματα, συμπεριλαμβανομένης της μη άμεσης θανάτωσης θηράματος.
 
     8. Η διασαφήνιση των προτεινόμενων ρυθμίσεων και διαδικασιών και η βελτίωση της διατύπωσής τους, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή κατανόηση από τους πολίτες, καθώς και η νομοτεχνική επεξεργασία τους.
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας