Η συμφωνία αναμόρφωσης του ETS εξέπληξε τον δημιουργό της

  02/03/2017 14:45
Η συμφωνία αναμόρφωσης του ETS εξέπληξε τον δημιουργό της

Την Τρίτη το απόγευμα, το Συμβούλιο ανακοίνωσε τις θέσεις του σχετικά με το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων. Ο Ίαν Ντάνκαν, Σκωτσέζος ευρωβουλευτής και απεσταλμένος του Ευρωκοινοβουλίου στο Συμβούλιο, παραδέχεται σε άρθρο του στο Euractiv ότι δεν περίμενε μια συμφωνία τόσο σύντομα:
 
"Εκείνο το πρωί ανήγγειλα στο συνέδριο του Argus στην Πράγα ότι μια συμφωνία με το Συμβούλιο είναι απίθανη πριν το καλοκαίρι το νωρίτερο. Την ίδια στιγμή που αποβιβάστηκα από την πτήση μου, το twitter ήταν γεμάτο με την είδηση ότι επιτεύχθηκε συμφωνία με το Συμβούλιο και έτσι θα αποσύρω στο εξής την κρυστάλλινη σφαίρα μου.
 
Εκ πρώτης όψεως, η ουσία της θέσης του Συμβουλίου εκπλήσσει, όπως και η άφιξή της. Τα κράτη-μέλη συμφώνησαν να περιορίσουν τον αριθμό των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων που λιμνάζει στην αγορά από το 2008. Κάπως απροσδόκητα, πολλές από τις προτάσεις τους αντανακλούν τα στοιχεία της συμφωνίας που προέκυψαν από τη μάχη στο Ευρωκοινοβούλιο: Η ακύρωση σημαντικού αριθμού δικαιωμάτων και η αύξηση του ρυθμού απόσυρσης στο αποθεματικό MSR είναι τα δύο βασικότερα.
 
Το Συμβούλιο αποδέχτηκε ακόμα και τον μηχανισμό "Ντάνκαν" (μόνο εγώ τον αποκαλώ έτσι;), βάσει του οποίου ένας συγκεκριμένος αριθμός δικαιωμάτων που αρχικά προοριζόταν για δημοπράτηση από τα κράτη-μέλη θα αποδοθούν δωρεάν αν ο παράγοντας Cross Sectoral Correction Factor (CSCF) κάνει την εμφάνισή του.
 
Το Συμβούλιο κινήθηκε αρκετά μακριά από τη θέση που είχε μερικούς μήνες πριν. Όταν η Κομισιόν θέλησε να εγκαθιδρύσει ένα αποθεματικό το 2015 με ρυθμό απόσυρσης 12%, οι αντιδράσεις υπήρξαν έντονες. Σήμερα, διαμορφώνεται όμως μια ομοφωνία για διπλασιασμό του ρυθμού αυτού (θυμηθείτε ότι το MSR δεν θα δημιουργηθεί πριν το 2019, οπότε ουσιαστικά το αναμορφώνουμε πριν ξεκινήσει καν).
 
Άρα λοιπόν, θα είναι επιτυχής ο τριμερής διάλογος Ευρωκοινοβουλίου-Συμβουλίου-Κομισιόν; Όχι, γιατί αν και το Ευρωκοινοβούλιο τράβηξε το Συμβούλιο προς το μέρος του, εντούτοις παραμένει ένας αριθμός δύσκολων ζητημάτων.
 
Το Συμβούλιο θα ήθελε να ακυρώσει δικαιώματα μονάχα μετά το 2024. Το Ευρωκοινοβούλιο θέλει άμεση ακύρωση. Το Ευρωκοινοβούλιο θέλει απότομο ρυθμό μείωσης των εκπομπών (το λεγόμενο Liner Reduction Factor) από το 2024. Τα κράτη-μέλη είναι ικανοποιημένα με τη λιγότερο φιλόδοξη στάση της Κομισιόν.
 
Υπάρχουν και άλλες σημαντικές διαφορές: Το Ευρωκοινοβούλιο θέλει να δει τον τομέα της ναυτιλίας να εντάσσεται στο ETS, ενώ το Συμβούλιο θέλει να παραμείνει εκτός.
 
Η δομή και η πηγή της χρηματοδότησης θα είναι επίσης δύσκολο να συμφωνηθούν, καθώς το Συμβούλιο είναι λιγότερο πρόθυμο από το Ευρωκοινοβούλιο στο να βάλει χέρι στα ταμεία για να στηρίξει την βιομηχανική καινοτομία ή να αποζημιώσει για τα έμμεσα κόστη.
 
Είναι, πάντως, φανερό ότι η συμφωνία του Παρισιού άλλαξε τον κόσμο και αλλάζει σιγά-σιγά και το Συμβούλιο. Η θέση του Συμβουλίου δείχνει ότι τα κράτη-μέλη αναγνωρίζουν την έκταση της αναγκαίας αναμόρφωσης ώστε να λειτουργήσει και πάλι το ETS και να βρεθεί σε αντιστοιχία με το Παρίσι.
 
Υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά, αλλά είμαστε πιο μπροστά από ότι πίστευα και οι θέσεις μας είναι πιο κοντά πλέον. Αυτή δεν είναι μια κακή αρχή για τον τριμερή διάλογο που θα ακολουθήσει".
 
Πηγή: energypress.gr
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας