Η επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η διεθνής κοινότητα για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την απεξάρτηση από τους υδρογονάνθρακες με ορίζοντα το 2030, απαιτεί σημαντική ανάπτυξη του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι τότε.
Τα διάφορα σενάρια και εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 13 εκατ. (αν αθροίζουμε τις σχετικές δεσμεύσεις των διαφόρων κρατών) και 20 εκατ. (σύμφωνα με την EVI) οχήματα μέχρι το 2020.
Αν και τα νούμερα αυτά φαντάζουν ίσως δυσθεώρητα, η πραγματικότητα είναι ότι μάλλον η ανάπτυξη του κλάδου μπορεί να επιβεβαιώσει (ή και να διαψεύσει προς το θετικότερο) αυτές τις εκτιμήσεις. Τουλάχιστον αυτό είναι το συμπέρασμα που μπορεί κάποιος να βγάλει, αναλύοντας τα ενδιαφέροντα στοιχεία για τις εξελίξεις στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων που δίνει η έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) με τίτλο “Green EV Outlook 2016”.
Μια βασική διαπίστωση του IEA αφορά τα πρόσφατα ενθαρρυντικά σημάδια σε σχέση με το κόστος της μπαταρίας και την πυκνότητα ενέργειας.
Σύμφωνα με τα παρατιθέμενα στοιχεία, το 2015 ξεπεράστηκε για πρώτη φορά το όριο του 1 εκατ. ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους παγκοσμίως. Ο συνολικός αριθμός έφτασε τα 1.260.000 οχήματα.
Ο αριθμός αυτός είναι αρκετά εντυπωσιακός, αν σκεφτεί κανείς ότι το 2014 κυκλοφορούσαν στους δρόμους περίπου τα μισά την ώρα που το 2014, ενώ το 2005 μόλις κάποιες εκατοντάδες.
Πέραν αυτών, το 2015 κυκλοφόρησαν στους δρόμους περισσότερα από 200 εκατ. ηλεκτρικά δίκυκλα και 170.000 λεωφορεία, τα περισσότερα εκ των οποίων στην Κίνα.
Με τους ρυθμούς ανάπτυξης να βαίνουν ιδιαίτερα αυξητικά από το 2010, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) αναπτύσσονται με ελαφρώς μεγαλύτερο ρυθμό σήμερα σε σχέση με όσα
έχουν υβριδικά plug-in (PHEV).
Οι δυο κύριες αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η Κίνα και οι ΗΠΑ, ενώ το 80% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως κυκλοφορεί – πέραν των Κϊνα και ΗΠΑ- σε Ιαπωνία, Ολλανδία και Νορβηγία. Το όριο του 1% στο μερίδιο της σχετικής διεθνούς αγοράς ξεπερνούν η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Γαλλία, η Κίνα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) αναπτύσσονται με ελαφρώς μεγαλύτερο ρυθμό σήμερα σε σχέση με όσα έχουν υβριδικά plug-in (PHEV).
Ο Οργανισμός διαπιστώνει ότι η παροχή κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την ανάπτυξη των πωλήσεων.
Η έκθεση του Οργανισμού δε στέκεται μόνο στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά δίνει και την εικόνα για το πώς εξελίσσονται τα πράγματα σε σχέση και με τις υποδομές που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της σχετικής αγοράς. Μείζον ζήτημα εδώ είναι τα σημεία φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Υπολογίζεται ότι το 2015 υπήρχαν 1.45 εκατ. σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Όπως είναι λογικό, οι δημοσίως προσβάσιμες εγκαταστάσεις φόρτισης φαίνεται να ακολουθούν τους ρυθμούς ανάπτυξης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί, βέβαια, ότι υπάρχει σημαντική γεωγραφική ανισοκατανομή μεταξύ των σημείων ταχείας και βραδύτερης φόρτισης. Το 65% των εγκαταστάσεων ταχείας φόρτισης βρίσκονται στην Κίνα και την Ιαπωνία, ενώ οι γεωγραφική διασπορά των δημοσίως προσβάσιμων σημείων βραδύτερης φόρτισης συγκλίνει με την κατανομή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των ιδιωτικών σημείων φόρτισης.
Μια σημαντική παράμετρος που συντέλεσε στην ανάπτυξη του τομέα, είναι η κατά σχεδόν 75% μείωση του κόστους των μπαταριών από το 2008, την ώρα που η πυκνότητα ενέργειάς τους σχεδόν πενταπλασιάστηκε.
Η ανάπτυξη της τεχνολογίας καθιστά ασφαλή την πρόβλεψη ότι νέες βελτιώσεις αναμένοντα τα επόμενα χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, δυστυχώς, στην έκθεση δεν περιλαμβάνονται αναλυτικά στοιχεία για την κατάσταση του κλάδου στη Κύπρο.