Λύση στο γόρδιο δεσμό των καλωδίων Κρήτης και Κύπρου

InBusinessNews   29/07/2019 08:54
Λύση στο γόρδιο δεσμό των καλωδίων Κρήτης και Κύπρου

Η ΔΕΗ είναι η βαρύτερη κληρονομιά προβλημάτων αλλά δεν είναι η μόνη που άφησε πίσω της η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης και η διελκυστίνδα με το αντίστοιχο έργο για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα, είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα προβληματικών και ελλιπών χειρισμών, με ορατό τον κίνδυνο ζημίας για το δημόσιο και τους καταναλωτές. 

Το βασικό ζήτημα αφορά στο γεγονός ότι κατέστη ανέφικτη η συνεργασία του ΑΔΜΗΕ και του κυπριακού φορέα Euroasia Interconnector, ο οποίος όμως έχει εξασφαλίσει την ένταξη του project στα έργα κοινού ενδιαφέροντος, με δυνατότητα πρόσβασης σε μια σειρά από κοινοτικά εργαλεία χρηματοδότησης.

Από ελληνικής πλευράς, η προηγούμενη κυβέρνηση αλλά και η απερχόμενη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ που είχε οριστεί από αυτήν, επιδιώκοντας την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση του έργου, είχαν αποφασίσει την κατασκευή του έργου ως εθνικού, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα σε σχέση με τη βιωσιμότητα και τις δυνατότητες απόσβεσης του έργου ύψους 1 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο φάκελος της διασύνδεσης της Κρήτης είναι ένας από αυτούς με την ένδειξη υψηλής προτεραιότητας για το νέο ΥΠΕΝ Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος με δηλώσεις του έχει αναφερθεί στο πρόβλημα θέτοντας δύο προϋποθέσεις: πρώτον την ταχύτερη δυνατή υλοποίησή του με δεδομένες τις ανάγκες ενεργειακής ασφάλειας της Κρήτης, καθώς στη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού και το μεγαλύτερο νησί της χώρας εκδηλώνονται αλλεπάλληλα προβλήματα με την ηλεκτρική τροφοδοσία (δίκτυο) ενώ υπάρχει και ζήτημα επάρκειας (λόγω απόσυρσης παλιών μονάδων). Δεύτερον την αναζήτηση λύσεων ώστε να μπορέσει το έργο να επωφεληθεί τα μέγιστα από τις δυνατότητες κοινοτικής χρηματοδότησης.

Στην Κύπρο

Την Παρασκευή πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο ΥΠΕΝ με την διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, για το θέμα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες στην Αθήνα επρόκειτο να βρεθούν την περασμένη εβδομάδα και εκπρόσωποι του Euroasia.

Μάλιστα μία εξέλιξη που δείχνει ότι επιδιώκεται να κερδηθεί χρόνος μέχρις ότου ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις για το τί μέλλει γενέσθαι με το έργο είναι η απόφαση να μετατεθούν χρονικά οι 2 διαγωνισμοί για τα καλώδια και τους μετασχηματιστές του έργου. Η σχετική προθεσμία μετά από αναβολές είχε οριστεί για τις 5 Αυγούστου, ενώ η νέα προθεσμία ορίστηκε για τις 30 Αυγούστου, χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο θα υπάρξουν αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης.

Το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βρεθεί ψηλά στην ατζέντα της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στην Κύπρο σήμερα. Για αυτό άλλωστε αλλά και για να συζητηθούν τα άλλα φλέγοντα θέματα ενέργειας και εξωτερικής πολιτικής, ο κ. Μητσοτάκης θα συνοδεύεται στη Λευκωσία από τον υπουργό ενέργειας Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος έχει ενημερωθεί για τα προβλήματα, τα εμπόδια αλλά και τις προκλήσεις του θέματος της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Το ιστορικό

Εν συντομία το ιστορικό της υπόθεσης έχει ως εξής: ο Euroasia Interconnector (ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδας) είναι διευρωπαϊκό έργο που έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος και μετά από παρότρυνση της Κομισιόν, συζητήθηκε η προοπτική συνεργασίας με τον ΑΔΜΗΕ για το σκέλος της διασύνδεσης Κρήτη Αττική.

Υπεγράφη μάλιστα και μνημόνιο συνεργασίας ωστόσο στην πορεία οι συζητήσεις δεν κατέληξαν σε συμφωνία καθώς δεν βρέθηκε κοινός τόπος ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, το οποίο σημειωτέον πρέπει να έχει ενιαία τεχνικά χαρακτηριστικά σε όλη τη διαδρομή της διασύνδεσης. Και ενώ έγινε νέα προσπάθεια για να έρθουν οι δύο πλευρές (ΑΔΜΗΕ, Euroasia) πιο κοντά, με απόφαση της ΡΑΕ ανατέθηκε απευθείας το έργο της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική στην εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη, με την απόφαση να προβλέπει δυνατότητα εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV και άλλων μετόχων μέχρι ποσοστό 49% (Euroasia 39% και άλλος ευρωπαίος διαχειριστής 10%).

Ωστόσο όπως διευκρινίστηκε στη συνέχεια από την Ε.Ε. η σχετική απόφαση με τον τρόπο που ελήφθη δεν αφήνει περιθώρια για να παραμείνει το έργο στα PCI και επομένως είτε η διασύνδεση Κρήτη Αττική θα κατασκευαστεί ως εθνικό έργο χωρίς τα σχετικά οφέλη που προκύπτουν ή θα πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις στην απόφαση του ρυθμιστή.

Ακολούθησαν νέες συναντήσεις σε Αθήνα και Βρυξέλλες ωστόσο, παρά τις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν, το σίριαλ δεν είχε αίσιο τέλος και το βασικό πρόβλημα της πρόσβασης σε κοινοτικούς πόρους παραμένει ανεπίλυτο. Σύμφωνα πάντως με τις δηλώσεις Χατζηδάκη, κόκκινη γραμμή για την ελληνική πλευρά παραμένει η τήρηση του χρονοδιαγράμματος για την έγκαιρη υλοποίηση του τμήματος Αττική Κρήτη.

ΠΗΓΗ: capital.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας