Το λίθιο δεν υποτίθεται ότι σταθεροποιεί τη διάθεση;

Κάτι τέτοιο σίγουρα δεν συμβαίνει στις μετοχές των εταιρειών που παράγουν αυτό το στοιχείο, το οποίο χρησιμοποιείται στις μπαταρίες και τα ψυχιατρικά φάρμακα. Αυτή την εβδομάδα, η Tesla έστειλε επιστολή σε ορισμένους προμηθευτές ζητώντας τους έκπτωση ώστε να μπορέσει να είναι κερδοφόρος και αυτό ταρακούνησε τις μετοχές των εταιρειών εξόρυξης λιθίου.
Ο δείκτης Solactive Global Lithium Index, στον οποίο οι FMC Corp., Albemarle Corp., και Sociedad Quimica y Minera de Chile SA ή SQM αποτελούν το 40%, υποχώρησε κατά 2,1% τη Δευτέρα στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 11 μηνών. Η SQM υποχώρησε κατά 4,8% και η Albermarle κατά 4,1%.
Μπορείτε να δείτε τη λογική πίσω από αυτές τις κινήσεις. Η Tesla είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και οι μπαταρίες αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης για λίθιο, σωστά;
Λάθος. Στην πραγματικότητα, η Tesla ευθύνεται μόνο για το 2% της παγκόσμιας ζήτησης για λίθιο και άλλες εταιρείες όπως η Samsung SDI είναι πολύ σημαντικότεροι παίκτες.
Δεν είναι δύσκολο να κάνει κάποιος τις πράξεις. Τα περισσότερα είδη μπαταριών λιθίου περιέχουν 70-90 γρ. λιθίου για κάθε κιλοβατώρα, σύμφωνα με τη BNEF. Τα αυτοκίνητα της Tesla έχουν μπαταρίες με το πολύ 100 κιλοβατώρες στο Model S και Model X και 75 κιλοβατώρες στο Model 3, ενώ τα στοιχεία για την παραγωγή της δημοσιεύονται κάθε τρίμηνο.
Ας είμαστε συντηρητικοί και ας υποθέσουμε ότι κάθε αυτοκίνητο που πωλείται έχει τη μεγαλύτερη διαθέσιμη μπαταρία με περιεκτικότητα λιθίου κοντά στα 100 γρ/κιλοβατώρα. Σε αυτή τη βάση, η Tesla κατανάλωσε 1.026 τόνους λιθίου το 2017 – περίπου το 2,4% των 43.000 τόνων που η αμερικανική γεωλογική υπηρεσία εκτιμά ότι καταναλώθηκαν διεθνώς – και οριακά περισσότερο από το 2% του 2016. Η Tesla δεν δημοσιεύει πολλές λεπτομέρειες για τη χημεία των μπαταριών της, αλλά αν υποθέσουμε ότι η περιεκτικότητα είναι στα πιο ρεαλιστικά επίπεδα των 70 γρ/κιλοβατώρα, τότε το μερίδιό της πέφτει κάτω από το 2%.
Η Samsung SDI από την άλλη, είχε έσοδα 3,8 δις. δολαρίων από τον βραχίονα ενεργειακών λύσεων το 2017. Με βάση το περσινό κόστος των 209 δολαρίων/κιλοβατώρα, αυτό υποδεικνύει μια κατανάλωση 1.200-1.800 τόνων, αναλόγως της περιεκτικότητας.
Τα ηλεκτρικά οχήματα βρίσκονται στα πρόθυρα να μεταμορφώσουν την αγορά λιθίου, αλλά δεν έχουν φτάσει εκεί ακόμα. Οι χρήσεις που δεν σχετίζονται με μπαταρίες, όπως τα κεραμικά και το γυαλί, τα λιπαντικά και τα πολυμερή εξακολουθούν να αποτελούν πάνω από τη μισή ζήτηση. Ακόμα και μέσα στον τομέα των μπαταριών, τα ηλεκτρικά οχήματα θα ξεπεράσουν τις ηλεκτρονικές συσκευές ως μεγαλύτερος χρήστης μόλις φέτος.
Πέραν αυτού, η Tesla δεν είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Οι BYD, BAIC, Renault-Nissan-Mitsubishi ηγούνται σε όρους 12μηνων παραγγελιών και η BMW βρίσκεται κοντά επίσης.
Η Tesla διαθέτει ένα δίκτυο από προμηθευτές εξαρτημάτων στην Ασία, αγοράζοντας μπαταρίες από την Panasonic, εργοστασιακό εξοπλισμό από τη Fanuc και βαλβίδες από την κινεζική Zhejiang Sanhua Intelligent Controls Co. Η μετοχή της Panasonic παραμένει έντονα συνδεδεμένη με τις ελπίδες ότι η αύξηση της παραγωγής του Model 3 της Tesla θα αυξήσει τα μελλοντικά λειτουργικά κέρδη, αλλά με βάση τους αριθμούς, η αμερικανική εταιρεία αποτέλεσε μόλις το 2% των εσόδων του ιαπωνικού ομίλου, σύμφωνα με το Bloomberg.
Υπάρχει ένα δίδαγμα σε όλα αυτά. Η μανία που οδήγησε την Tesla σε ένα λόγο αξίας της εταιρείας/EBITDA 28,5 έναντι 7,8% για τον κλάδο, 1,6% για την Volkswagen και 3,1% για την GM, φαίνεται ότι μολύνει και άλλες αγορές που είναι εκτεθειμένες στην ιστορία ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Στην πραγματικότητα, εταιρείες όπως η SQM και η FMC συνεχίζουν να μοιάζουν περισσότερο με εταιρείες λιπασμάτων παρά στην αιχμή της τεχνολογικής επανάστασης. Η πτώση των μετοχών αυτή την εβδομάδα ίσως να προκλήθηκε από μια παράλογη αντίδραση σε μια ελαφρώς απρόσμενη είδηση από τον παραγωγικό εφιάλτη της Tesla. Όμως, αν το αποτέλεσμα είναι μια πιο ρεαλιστική ματιά για τους παραγωγούς λιθίου, τότε μπορεί να αποτελεί μια υγιής εξέλιξη.
Οι επενδυτές που θέλουν μετοχές της Tesla με τρελές ταχύτητες είναι ευπρόσδεκτοι να πάρουν τις θέσεις τους. Οι πιο μετριοπαθείς επενδυτές θα πρέπει να είναι ευτυχείς με επενδύσεις που τρέχουν λιγότερο επιθετικά.
Πηγή: Bloomberg