Μαθητικός διαγωνισμός για θέματα ΑΠΕ και ΕΞΕ

  18/10/2017 15:45
Μαθητικός διαγωνισμός για θέματα ΑΠΕ και ΕΞΕ

Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος για την ενέργεια στα σχολεία Δημοτικής, Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης της Κύπρου, η Υπηρεσία Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού διεξάγει για τη σχολική χρονιά 2017 - 2018 Μαθητικό Διαγωνισμό Έργων/Εργασιών και Ζωγραφικής σε θέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΕΞΕ).

Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί από τις 16 Οκτωβρίου 2017 μέχρι τις 30 Μαρτίου 2018. Δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν όλα τα δημόσια και εγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία δημοτικής, μέσης γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και τεχνικές σχολές).

Ο διαγωνισμός αφορά (α) ερευνητικές εργασίες μαθητών ή/και πειραματικές/εργαστηριακές εφαρμογές που να σχετίζονται άμεσα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή την εξοικονόμηση ενέργειας για τους μαθητές μέσης και τεχνικής εκπαίδευσης και (β) διαγωνισμό ζωγραφικής για τους μαθητές δημοτικής εκπαίδευσης.

Τα έργα/εργασίες των μαθητών θα πρέπει να αφορούν έξυπνους και λειτουργικούς τρόπους ή τεχνολογίες αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που διαθέτει η Κύπρος, έξυπνους και λειτουργικούς τρόπους ή τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, τρόπους ή τεχνολογίες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.

Οι συμμετοχές των Γυμνασίων και οι συμμετοχές των Λυκείων/Τεχνικών Σχολών θα αξιολογούνται από κοινού. Τα τρία καλύτερα έργα των σχολείων Μέσης Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης θα επιβραβευτούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς κατά τη διάρκεια επίσημης τελετής και θα απονεμηθούν συνολικά 3 βραβεία, με τη μορφή χρηματικών επάθλων, ως εξής:

  • Πρώτο βραβείο: 400 ευρώ
  • Δεύτερο βραβείο: 300 ευρώ
  • Τρίτο βραβείο: 150 ευρώ

Τα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετοχών είναι τα εξής: 

  • Δομή και παρουσίαση (5%) 

Τα έργα/εργασίες των μαθητών θα υποβάλλονται με τη μορφή μελέτης. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να έχουν την κατάλληλη δομή, συνέχεια, συνοχή και κατάλληλη παρουσίαση του θέματος έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτοι και κατανοητοί οι στόχοι της μελέτης, οι εργασίες που έχουν γίνει από τους μαθητές και τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί. 

  • Αρτιότητα και περιεχόμενο (5%) 

Η μελέτη θα αξιολογείται ανάλογα με την αρτιότητα του περιεχομένου της, το βαθμό εμβάθυνσης/εξέτασης όλων των πτυχών του υπό μελέτη θέματος, τις εργασίες που έχουν γίνει με σκοπό την επίτευξη των στόχων της μελέτης, τον τρόπο ανάλυσης των εργασιών που έχουν γίνει και το τρόπο ανάλυσης των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων, τη γενικότερη ορθότητα και σαφήνεια του περιεχομένου κ.α. ούτως ώστε να δίδεται μια σωστή, τεκμηριωμένη και ολοκληρωμένη περιγραφή του όλου έργου.

  • Πρωτοτυπία (30%) 

Σημαντικό κριτήριο θα αποτελεί η πρωτοτυπία των έργων /εργασιών, με στόχο να αποφευχθεί η επανάληψη εργασιών που έχουν γίνει από μαθητές στο παρελθόν, έτσι ώστε να προωθηθούν και να υλοποιηθούν νέες, έξυπνες και λειτουργικές ιδέες των μαθητών σε θέματα ΑΠΕ ή ΕΞΕ. 

  • Σπουδαιότητα/χρησιμότητα των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων (και λειτουργικότητα σε περίπτωση πειραματικών εφαρμογών) (25%) 

Μεγάλη σημασία θα αποδίδεται στα αποτελέσματα και συμπεράσματα των μελετών και τη σπουδαιότητα τους. Τα αποτελέσματα αυτά θα πρέπει με τρόπο σαφή και τεκμηριωμένο να αποδίδουν την σημασία του έργου και τη χρησιμότητα του στην εφαρμογή και προώθηση των ΑΠΕ ή της ΕΞΕ. Σε περίπτωση υλοποίησης πειραματικών εφαρμογών, πέραν των συμπερασμάτων και αποτελεσμάτων θα αξιολογείται και η λειτουργικότητα του έργου. 

  • Προβολή των αποτελεσμάτων στη ευρύτερη μαθητική κοινότητα του σχολείου, βαθμός διασύνδεσης με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και αριθμός μαθητών που έχουν εμπλακεί με το έργο/εργασία (5%) 

Με το κριτήριο αυτό δίδεται έμφαση στην ενασχόληση και ενημέρωση όσο το δυνατό περισσότερων μαθητών του σχολείου, έτσι ώστε να υπάρχει ευαισθητοποίηση μεγάλου μέρους της μαθητικής κοινότητας του σχολείου με τις ΑΠΕ ή την ΕΞΕ, στα πλαίσια υλοποίησης του έργου/εργασίας και της συμμετοχή του σχολείου στο διαγωνισμό. 

  • Προβολή έργου/εργασία και των αποτελεσμάτων του στην τοπική κοινότητα και τρόποι ευρύτερης προβολής (10%) 

Σημασία δίδεται επίσης στους τρόπους με τους οποίους προβλήθηκε το έργο των μαθητών και τα αποτελέσματά του στην τοπική κοινωνία, περιλαμβανομένων και των τρόπων εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας στην υλοποίηση του έργου/εργασία. Θα αξιολογούνται επίσης οι τρόποι με τους οποίους οι μαθητές επέλεξαν να δώσουν μεγαλύτερη προβολή του έργου στην ευρύτερη κοινωνία. Στόχος και εδώ είναι μέσω προβολής του έργου/εργασίας των μαθητών να γίνει ευαισθητοποίηση όσο το δυνατό περισσότερων πολιτών για τις ΑΠΕ ή την ΕΞΕ. 

  • Προτάσεις και προοπτικές μεγαλύτερης αξιοποίησης του έργου και των αποτελεσμάτων του από την τοπική ή την ευρύτερη κοινωνία (20%) 

Σημασία αποδίδεται στις προτάσεις που θα υποβάλουν οι μαθητές για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε το έργο/εργασία τους να τύχει μεγαλύτερης αξιοποίησης, εφόσον πιστεύουν ότι υπάρχει τέτοια προοπτική. Αξιολόγηση των προτάσεων και εξέταση της θετικής συμβολής που θα μπορούσε να έχει το έργο για την κοινωνία, στη περίπτωση που θα μπορούσε να τύχει μεγαλύτερης και ευρύτερης αξιοποίησης, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των μαθητών.

Όσον αφορά τη δημοτική εκπαίδευση, δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν όλα τα δημόσια και εγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης. Ο διαγωνισμός αφορά ζωγραφική με τη χρήση οποιονδήποτε υλικών, σε χαρτί μεγέθους Α3, σε θέματα που να σχετίζονται άμεσα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή την εξοικονόμηση ενέργειας. Τα σχέδια των μαθητών θα πρέπει να αφορούν έξυπνους τρόπους μετάδοσης των μηνυμάτων της εξοικονόμησης ενέργειας, της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Τα τρία καλύτερα σχέδια των σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης θα επιβραβευτούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς κατά τη διάρκεια επίσημης τελετής και θα απονεμηθούν συνολικά 3 βραβεία, με τη μορφή χρηματικών επάθλων, ως εξής:

  • Πρώτο βραβείο: 200 ευρώ
  • Δεύτερο βραβείο: 150 ευρώ
  • Τρίτο βραβείο: 100 ευρώ

Επιπρόσθετα, το σχέδιο που θα κερδίσει το 1ο βραβείο εκτυπωθεί σε 1.000 αντίτυπα και θα διανεμηθεί ως αφίσα μεγέθους Α3 στα δημοτικά σχολεία της Κύπρου (δημόσια και εγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία). 

Στα υπόλοιπα έργα που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό θα δοθεί ειδικός έπαινος συμμετοχής.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετοχών είναι τα εξής: 

  • Θεματολογία – Σαφήνεια στην έκφραση των ιδεών (30 %) 

Τα σχέδια των μαθητών κατά την υποβολή θα πρέπει να συνοδεύονται από περιγραφικό κείμενο 1-2 σελίδων. Θα πρέπει να γίνεται παρουσίαση του θέματος με σαφήνεια έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτοι και κατανοητοί οι στόχοι του σχεδίου. Το θέμα θα πρέπει να είναι εντός του τίτλου του διαγωνισμού και να μπορεί εύκολα κάποιος να αντιληφθεί τη θεματολογία χωρίς να έχει δει τον τίτλο.

  • Πρωτοτυπία της Ιδέας - Φαντασία (30%) 

Σημαντικό κριτήριο θα αποτελεί η πρωτοτυπία και η αυθεντικότητα των σχεδίων έτσι ώστε να προωθηθούν και να υλοποιηθούν νέες και έξυπνες ιδέες των μαθητών σε θέματα ΑΠΕ ή ΕΞΕ. 

  • Βαθμός δυσκολίας – Ποιότητα του έργου από καλλιτεχνική σκοπιά (25%) 

Με το κριτήριο αυτό δίδεται έμφαση στο αισθητικό αποτέλεσμα από καλλιτεχνική σκοπιά, στην πρωτοτυπία όσον αφορά την επιλογή των υλικών, στη δυνατότητα ποιοτικής τελικής αναπαραγωγής. 

  • Προβολή σχεδίου στην τοπική κοινότητα (15%)

Σημασία δίδεται επίσης στους τρόπους με τους οποίους προβλήθηκε ή θα προβληθεί το σχέδιο των μαθητών στην τοπική και όχι μόνο κοινωνία. Επίσης θα αξιολογούνται επίσης οι τρόποι με τους οποίους οι μαθητές θα δώσουν μεγαλύτερη προβολή του έργου στην ευρύτερη κοινωνία. Στόχος είναι μέσω προβολής του σχεδίου να γίνει ευαισθητοποίηση όσο το δυνατό περισσότερων πολιτών για τις ΑΠΕ ή την ΕΞΕ.

Κάθε σχολείο θα μπορεί να συμμετέχει στο διαγωνισμό με μία μόνο εργασία την οποία το ίδιο το σχολείο θα προεπιλέξει πριν την υποβάλει στην Υπηρεσία Ενέργειας για αξιολόγηση. Σε περιπτώσεις συμμετοχών που περιλαμβάνουν κατασκευές/πειραματικές εφαρμογές, θα πραγματοποιείται πάντοτε επί τόπου επιθεώρηση της κατασκευής από την επιτροπή αξιολόγησης, με σκοπό την καλύτερη και πιο αντικειμενική βαθμολόγηση της κάθε συμμετοχής. 

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των συμμετοχών έχουν εγκριθεί από την Επιτροπή Διαχείρισης του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞΕ. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στα σχολεία θα γίνει μέσω εγκυκλίου επιστολής που θα αποστείλει το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου Βιομηχανίας και Τουρισμού προς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων σε κάθε σχολείο που συμμετείχε στο διαγωνισμό θα γίνει κοινοποίηση της συνολικής και της αναλυτικής βαθμολογίας που πέτυχε το σχολείο (ανά κριτήριο βαθμολογία). Η απονομή των βραβείων θα γίνει σε επίσημη τελετή, σε αίθουσα τελετών ενός εκ των σχολείων που θα βραβευθούν. Κατά τη διάρκεια της τελετής βράβευσης, πέραν των βραβείων, θα δίδεται έπαινος σε όλα τα σχολεία, καθώς επίσης και στους καθηγητές και στους μαθητές που συμμετείχαν στο διαγωνισμό. 

Οι όροι του διαγωνισμού, τα έργα/εργασίες που θα υποβληθούν καθώς και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού (www.mcit.gov.cy). 

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 22409392 και στην ηλεκτρονική διεύθυνση mkakouris@mcit.gov.cy.

Πίσω στην αρχή της σελίδας